زندگی، فلسفه، تکنولوژی صنعت <- اندیشه ها، احساسات

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

نوع ارتباط و دید کارفرما به کار و اهمیت آن

شاید بعضی ها فکر کنند صرف وجود یک پروژه دلیل کافی برای گرفتن کار هستش. در خیلی از موارد این طور نیست. اگر شما مجبور هستید به علت فشار مالی یا هر دلیل دیگه ای بحث فرق داره ولی به طور کلی بهتر هست به دلایلی که می گم به نوع دیدگاه کارفرما بسیار توجه بشه.

اول این که بهتره با کسایی کار کنید که خیلی دید کارفرما و کارمندی نداشته باشند و حد اقل ما سعی کردیم که هر وقت با کسی کار می کنیم ، شرایط همکاری وجود داشته باشه و در مواقع لازم به طرفمون هم بقبولونیم که باید این طور رفتار بکنه. البته این کار برای افراد تازه کار و بی تجربه می تونه باعث مشکل بشه که ما به شکل سخت یادش گرفتیم و برای همه مناسب نیست.

جدای از این مطلب خواستم تجربه خودم رو در این باره باهاتون به اشتراک بگذارم. من با کارفرماهای مختلفی در طول زمان کار کردم که تعدادشون البته مثلا 7-8 تا هستش در 7-8 سال اخیر و از نظر آماری با ارزش نیست ولی چیزی که تجربه کردم احتمالا بی فایده نیست. این که کارفرما هنگام استخدام یا دادن سفارش کار چه دیدی به شما داره و هدفش از ورود شخص شما یا تیم شما به پروژه چیه عامل بسیار مهمی در چگونگی پیشرفت پروژه براتون هست و در میزان سختی کار با کارفرما، میزان سودتون و لذتی که از کار می برید و بیش از همه انگیزتون بسیار اثر داره.

بعضی کارفرما ها ممکنه بخوان شما رو بگیرند که کار براشون ارزون در بیاد (یا ممکنه خارجی یا ایرانی خارج از کشور باشند و یا شما قیمتتون ارزون باشه). اگه فقط و تنها هدف کارفرما این باشه، احتمالا اگه شما تواناییتون بره بالا و بتونید قیمت بهتری بگیرید، دیگه با هم نمی تونید کار کنید و رابطتون خود به خود تموم می شه (لزوما سخت نیست ولی اگه رشد کنید قطعا مدتش محدودتر از چیزی هست که می تونست باشه).

اگه کارفرما به خاطر مهارتتون شما رو بخواد و به هیچ عامل دیگه ای کار نداشته باشه احتمالا بهترین شکل هست (و احتمالا شما نیازی به خوندن این مطلب ندارید چون سرتون دعواست) و باید فقط مراقب باشید با کارفرماهای خوب کار کنید و خودتونو در دیدرس قرار بدید. برای این باید خیلی خیلیی توانایی بالا و/یا خاصی داشته باشید. 

ممکنه کارفرما شما رو به دلیل ترکیب این دو بخواد و یه سری عوامل دیگه مثل اخلاقتون و روش ارتباط/حل مشکلتون و .. که بیشترین حالت هستش. حالت وسط برای افراد خیلی خاصی اتفاق می افته و  برای ماها یحتمل فقط توی کشور خودمون فعلنا اتفاق بی افته.

مساله مهمی که دلم می خواد بهش توجه بشه اینه که بعد از گذشتن کارفرما از فیلتر اولیه که طرف اصلا پول می تونه بده و می ده یا نه و دروغگو هست یا نه و ... باید دقت کنید کارفرماهایی که تنها هدفشون از گرفتن شما اینه که تو جا/شرایطی که هستند شما ارزوترین گزینه مناسب هستید، معمولا با شما ارتباط شخصی خوبی پیدا نمی کنند و هم دید اون به شما و متقابلا شما به اون صرف حل مساله هست و هم شما برای اون و پروژش انگیزه کمی دارید و تا وقتی که به پولش نیاز دارید براش کار خواهید کرد و هم ارزش شما برای اون با ارزونی قیمتتون تعریف می شه. در اوایل کار و هنگام نداشتن رزومه شاید اگه کار خیلی خفن بود این گزینه جذاب به نظر برسه ولی جالبه بدونید که در کارهای خفن معمولا افراد تازه کار به خاطر ارزونیشون نیست که گرفته می شن و یا حد اقل فقط برای این نیست و کسایی گرفته می شن که قابلیت رشد خوب و سریع داشته باشند و در ضمن اگه شما تازه کار نباشید پولی خوبی به نسبت بهتون داده می شه. این مطلب بدین معنی نیست که شما الکی بخواید پول زیاد یا گرون بگیرید ولی به این معنی هست که اگه کسی به اندازه ارزشتون بهتون پول نمی ده یعنی حتما باید به جاش یه چیز مادی/معنوی به شما بده که جاشو برای شما و اولویتهاتون بگیره.

مثلا بعضی ها به شما پروژه خفن و معروف می دن و مثلا به خاطر کمبود درآمدشون یا اشتباه در شیوه های مدیریتی و یا تفاوت شدید ارزش/اولویت  هاشون نمی تونند پول زیادی بدند. اینا کسایی هستند که  اصولا تو مسابقه با کسایی رقابت  می کنند که از خودشون بزرگترند و اصلا ارزششون تو همین برای خودشون تعریف می شه و براش حاضرند از خیلی چیزا بگذرند. اگه از  این نوع آدما هستید باید باهاشون کار کنید. بعضی ها به جای پول بیشتر به شما درصد می دند و بعضی مثلا ممکنه حاضر باشند به شما اختیارات اضافه یا چیزای دیگه که درخواست کنید رو بدند که برای شما جذاب باشه ولی دقت کنید کسایی که سعی می کنند ارزش آدم رو بدون هیچ دلیلی پایین بیارند نمی تونند گزینه بلند مدت خوبی برای کار باشند چون تا امکان فرار برای شما درست شه فرار خواهید کرد و تا اونا شرایط افراد ارزونتر دی

برای بعضی کارا این کاملا اوکیه ، مثلا وقتی مهارت شخص انجام دهنده کار اصولا مهم نباشه و یا کار ساده باشه شما شاید بخواید فقط روی قیمت کار رو بسپارید ولی به طور کل من فکر می کنم خوبه که آدم هم حقش رو خوب بگیره و هم موقع پرداخت تا جای ممکن بخشنده باشه. البته هنگام پرداخت نباید از مسایلی مثل هزینه های جاری سرپا نگه داشتن شرکت و ریسک و اعتبار خرج شده افراد و شرکت ها بی تفاوت گذشت و قطعا تقسیم مساوی سود و کارای شبیه به اون عادلانه نیستند و باعث پیشرفت نمی شند.

ادامه مطلب...
۲۵ آذر ۹۷ ، ۱۶:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اشکان سعیدی مزده

جلوگیری از آسیب و اختلال در سلامتی هنگام کار با کامپیوتر

من حد اقل ابتدای کارم خیلی حواسم بود که درست جلوی کامپیوتر بشینم ولی احتمالا روزی که تصمیم گرفتم ورزش را رها کرده تا به برنامه نویسی بهتر برسم شروع یک اشتباه بود. من مراقب نبودم و به دلیل استفاده بد از ماوس دستم آسیب دید. این پست را می نویسم که توضیحاتی بدهم با امید این که دیگران مجبور نباشند این سختی ها را تحمل کنند و به خوبی به کارشان بپردازند. البته شکر خدا دستم خیلی بهتر است و احتمالا تا چند ماه آینده کامل خوب شود و کلا هم آسیبش ظاهرا خیلی جدی نبوده است.

به دلیل بد گرفتن ماوس و استفاده زیاد و احتمالا چاقی پس از مدتی دستم شروع به درد گرفتن کرد و با ورزش و فیزیوتراپی در حال بازگشت به حالت سلامت خود است. برای این که این مشکل برایتان پیش نیاید.

درست جلوی کامپیوتر بشینید(لینک هایی مثل این dev.bodycarephysio.com.au/how-to-sit-at-a-computer/
را ببینید). 

سعی کنید از ماهیچه های قوی دستتان برای حرکت ماوس استفاده کنید و سرعت ماوس را پایین بیاورید تا با حرکات ظریف مچ به تکان دادن آن نپردازید. به خصوص آرتیست ها بیشتر با این مشکل رو به رو خواهند شد.

هنگام استفاده از کی بورد هم باید سعی کنید به مچتان استراحت کافی بدهید و آن را خم نکنید. توضیحات کامل و کافی این مطالب به شکل دقیق کار سختی است و به مطالب ergonomic مربوط به کامپیوتر توجه کنید. 

سعی کنید هر روز دویدن و یا پیاده رویو و نرمش را داشته باشید و از چاقی خود جلوگیری کنید. همچنین لزوما وسایلی که به نام ergonomic فروخته می شوند برای شما مناسب نیستند و یا واقعا ergonomic نیستند. به مطالب داشنگاه های معروف و سازمان های پزشکی بیش از شرکت های تجاری توجه کنید.

سعی کنید هر نیم ساعت یا یک ساعت چند دقیقه ای به چشم ها و دستانتان استراحت دهید و از نگه داشتن دست، کمر و ... در حالت ثابت برای مدت طولانی جدا خودداری کنید که مانع جریان مناسب خون شده و باعث آسیب می شود. قرار دادن مچ و بخش بین آرنج تا مچ روی میز یا حتی چیزهای نرمی مثل بالش/جای ماوس از جریان پیدا کردن خون جلوگیری می کند.

دقت کنید که یک کی بورد بزرگ مثلا ergonomic باعث کشیدگی بیشتر دست راستم شد که با آن از ماوس استفاده می کردم. ترجیحا از کی بورد های لپ تاپی استفاده کنید که کوچکتر هستند و ماوس به بدن شما نزدیکتر است و سعی کنید بیشتر فشار روی ماهیچه های قویتان باشد. از ماوس های بد شکل که دستتان را اذیت می کنند هم استفاده نکنید. دقت کنید که مچتان خم نشود و آن را زیاد به سمت چپ و راست هم نچرخانید و با حرکت آرنج و شانه ماوس را حرکت دهید.


اگر مشکل دارید حتما به پزشک مناسب مثل پزشک ورزشی یا پزشک فیزیکی و توان بخشی مراجعه کنید. حد اقل در تجربه من ارتوپد گزینه مناسبی نبود و فقط دستم را بررسی کرد و گفت که استخر بروم و یک مچ بند داد و فیزیوتراپی نوشت اما پزشک فیزیکی و توان بخشی با دادن ورزش کمک کرد تا دستم قوی شود و عامل اصلی مشکل یعنی ضعیفی ماهیچه ها کم کم برطرف شود. بستن مچ بند ها باعث ضعیفتر شدن دست و زیاد شدن مشکل خواهد شد. 

هنوز کاملا خوب نشده ام ولی به هر حال دکتری که پیش آن رفتم و نتیجه هم نسبتا مناسب بوده، دکتر پیمان بنکدار است. 

من در حال تلاش برای تغییر وضعیت خودم به حالت معمول هستم ولی امیدوارم این مطلب برای پیشگیری و یا درمان به دیگران کمک کند. مشکل من حاد نشد و CTS برایم پیش نیامد ولی اگر کسی مراقب نباشد، می تواند به این بیماری دچار شود که کانال مربوط به اعصاب دست شکل می گیرد و حتی با جراحی هم کاملا خوب نمی شود. البته در ان مورد هم گاهی فیزیوتراپی و ورزش اثر بسیار خوبی دارد. توصیه می کنم که قبل از دیر شدن این مطالب را به شدت جدی بگیرید. بیماری جدی دیگری به نام RSI هم موجود است که با تایپ زیاد ممکن است پیش بیاید و باید مراقب آن هم بود. 

۱۱ آذر ۹۷ ، ۲۲:۲۷ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اشکان سعیدی مزده

ما به دنبال برنامه نویس های خوب هستیم

ما در شرکت دنبال 5 برنامه نویس خوب #C هستیم که به NET. آشنایی خوبی دارند و دوست دارند روی پروژه های جذاب کار کنند. شما روی چیزهای مختلفی از ابزار برای گسترش visual studio تا کتابخانه تولید برنامه های تحت وب و از ابزار های code generation تا بازی های جالب کار خواهید کرد.

کار به شکل تمام وقت برای حد اقل 5 نفر و همچنین به شکل پاره وقت هم موجود خواهد بود. بیمه و ... هم طبعا به درستی انجام خواهد شد.

شرایط شما برای پذیرفته شدن

- آشنایی خوب با دات نت و سی شارپ

- شجاعت و علاقه به یادگیری تکنولوژی های جدید

- روحیه انجام کار (حتی اگر گاهی بخشی از کار خیلی جذاب نباشد کسی باید آن را انجام دهد)

- سعی برای رسیدن به اخلاق بهتر و ارزش های انسانی والا

- شفاف و صادق

در صورت توانا بودن، به شما برای یادگیری تکنولوژی های جدید وقت داده خواهد شد پس نگران این که مثلا تا به حال visual studio extension ننوشته اید نباشید.

چیزهایی که ما فراهم می کنیم.

- محیطی محترم و آرام، در صورت علاقه شما شاد و صمیمی

- پروژه هایی open source که نام شما در GitHub در پروژه خواهد بود

- پروژه های جذاب و چالش برانگیز

- آزادی عمل مناسب و mentoring و کمک در صورت نیاز

- امکان رشد علمی

- حقوق مناسب، بیمه و ...


در صورت علاقه به من ایمیل بزنید ashkan.saeedi.1989@gmail.com یا info@nooparmygames.com و یا در تلگرام(Ashkansm@) با من در ارتباط باشید.

لطفا نام، رزومه، و دلیل علاقه خود به کار را برایم ارسال کنید.

۰۱ آذر ۹۷ ، ۱۰:۵۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اشکان سعیدی مزده