زندگی، فلسفه، تکنولوژی صنعت <- اندیشه ها، احساسات

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

شیوه درست جلب اعتماد مشتری و برقراری ارتباط

این پست رو بیشتر بدین دلیل می نویسم که تو فیدبک پست قبلیم و پستای قبلش راجع به کار خارجی، شایان و دیگران درخواست کرده بودند و مطلبم کامل نبود و توضیحات بیشتری می خواست. راجع به یافتن پروژه قبلا نوشته بودم که مثلا unity connect و reddit از معدود جاهایی هستند که الآن هنوز ایرانیا می تونند و برند و پروژه بگیرند و برای همین راجع بهش صحبت نمی کنم. البته در باره گرفتن پروژه های مربوط به هنر مثل مدل سازی و concept و ... ممکنه از جاهای دیگه ای هم ممکن باشه که من ندونم. اگه از دوستان هنرمند کسی لطف می کنه و این مطلب رو می خونه، لطفا تو نظرات توضیح بده و یا خودش پستی بنویسه و بده من که لینکشو منتشر کنم. 

از این مطلب که بگذریم، در باره روش ارتباط نمی دونم باید چیا بگم ولی به نظرم بهتره اعتماد به نفس داشته باشیم و در عین حال فروتن باشیم. این کلا تو زندگی به نظرم روش درسته. صداقت و صداقت و قطعا صداقت و شفافیت قطعا عامل لازم برای هر ارتباط درست و موفقی هستش و باید روراست باشید و اگه مثلا دارید کاری رو قبول می کنیم که تجربه انجامش رو نداریم و بخشیش رو تو پروسه انجام کار داریم یاد می گیریم، باید قیمت و زمان رو مبنی بر اون بنویسیم و در باره تجربمون هم نباید دروغ بگیم. باید همیشه خودمون باشیم ولی خوب صحبت با افراد راجع به چیزایی که علاقه دارند و شبیهشون کلا تا حدی باعث راحتتر شدن و جذابتر شدن کار برای طرف مقابل می شه. منظورم اصلا نیست که فیلم بازی کنیما، یعنی مثلا اگه ما فیلمای ژانر اکشن رو دوست داریم یا می شناسیم و متوجه می شیم طرف از این ژانر فیلم خوشش میاد، شاید خوب باشه به عنوان علاقه مشترک یا چیزی که مشترکا راجع بهش می دونیم، باهاش گپ بزنیم. بعضی آدما کلا رسمیتر و خشکترند و بعضی خودمونیتر، خوبه که موقع کار بعد از متوجه شدن این موضوع، حواسمون باشه که طوری رفتار نکنیم که طرف ناراحت بشه.

مثلا من با کسی کار می کردم که در MIT علوم سیاسی خونده بود و کلا دوست داشت راجع به اخبار روز دنیا صحبت کنه و کلا دوست داشت به آقای ترامپ، صفتای نامناسب نسبت بده :) خوب منم از سیاست بدم نمیاد و چند روز یه بار یه حرف سیاسی هم اول کار می زدیم، ولی برعکس بیشتر آدما دوست ندارند تو کار راجع به سیاست، دین و ... صحبت کنند مگر این که مدت زیادی باشه هم رو بشناسند. برای همین مهمه طرفتونو بشنناسید و حتی اگه چیزی مورد علاقتون هست هر جایی و با هر کسی راجع بهش حرف نزنید.

خوبه از تقابل و دعوای بی جهت جلوگیری بکنیم ولی از اون طرف باید حتما اگه مشکلی هست که ما متوجهش شدیم بگیم چون باید به رشد پروژه کمک کنیم ولی اگه کسی که تصمیم گیرنده راجع به اون مطلب هست ، تصمیمی گرفت، باید یا بپذیریم و یا اگه لازمه پروژه رو طبق قرارددادمون ترک کنیم (یعنی مثلا اگه دو هفته باید وقت می دادیم، حتما دو هفته کار رو ادامه بدیم).

ادب داشتن همیشه خوبه مگر این که شما ادب نداشته باشید و طرف مقابلتونم نداشته باشه، که طبعا اوکی می شه خود به خود، تعریف اینم خیلی فرق داره، مثلا یه روس یا آسیای شرقی هم احترام بیشتری می ذاره و هم توقعشو داره، یه اروپای شرقی و یه کم خفیفتر آمریکایی، احتمالا زیادتر از حد معمول کار رسمی تو کشور ما فحش می ده.

در باره جلب اعتماد دو فاز هست، یکی وقتی شما رزومه دارید و تجربه و می دونید باید چه کاری بگیرید و اینا خودش جلب اعتماد می کنه و یکی اوایل که باید بیشتر با صحبت و نشون دادن حرفی به مشتری و مثلا زدن یه تیکه از پروژه به مشتری نشون بدین که بلدین. البته باید اولاش قیمت کمتری هم بدین که مشتری ترقیب شه کار و بهتون بده تا سابقه جمع کنید. بهتره حتی برای خودتون نمونه کار زده باشید اگه ممکنه. دروغ نگفتن و بزرگنمایی نکردن و حرفای مارکتینگی نزدن بیشتر وقتا جواب می ده. اگه بگید من بهترین کارو با کمترین قیمت و کمترین زمان تحویل می دم خوب طرف اگه قبولم کنه ، سریع می بینه همه اینا با هم ممکن نیست و شاکی می شه و پروژه رو ازتون می گیره.

در باره روش گرفتن پروژه خوبه اینم بگم که هرچی بتونید قابلیت های خاصتری داشته باشید برای گرفتن پروژه های فردی، حد اقل تو پروژه هایی که به قابلیتاتون مربوته، کار راحتتری خواهید داشت و تو بازار از بقیه یه سرگردن بالاتر خواهید بود. مثلا من خودم به علل مختلف مثل پروژه اولیه خودمون و پروژه هایی که خورد بیشتر روی بازی های تحت شبکه و آنلاین و سرور های مختلف کار کردم. اولاش هم کار مجانی انجام دادم و هم کار ارزون و هم سرم کلاه رفته و هم کنسلی داشتم یه بار. امیدوارم که پست مفید بوده باشه و اگه سوالی/حرفی بود در خدمتم

۱۸ آبان ۹۷ ، ۲۱:۰۰ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اشکان سعیدی مزده

مهمترین مشکلات گرفتن پروژه از خارج

پس از نوشتن پست هایم راجع به گرفتن پروژه از خارج از کشور افراد مختلفی با توانایی ها و پیش زمینه های مختلف با من تماس گرفتند و در باره این کار سوالات مختلفی از من پرسیدند. تصور می کنم که روی دو مطلب مهم کم تمرکز کرده و در باره آنها کم نوشته ام. به همین دلیل در این پست راجع به آن ها بیشتر می نویسم.

گرفتن پروژه از خارج از کشور نیاز به توانایی و صبر و ... دارد ولی بزرگترین چالش آن در صورت نرفتن به کنفرانس در کشور های اروپاییو آمریکا، یافتن پروژه های مناسب است. این مساله از دو جهت سخت است. اولا بسیاری از سایت هایی که معمولا پروژه ها در آن ها قرار می گیرد، به ما اجازه کار نمی دهند و دوما خیلی از پروژه های این سایت ها با قیمت های بسیار ارزان و بدون صرفه هستند.

مشکل دیگر هم آن است که معمولا پروژه هایی که قیمت بهتری دارند، پروژه کامل نیستند و به یک یا چند شخص برای برخی کارهای خود نیاز دارند. البته در سایت هایی مثل upwork و freelancer گه گاه پروژه های خوب هم یافت می شود ولی اولا حد اقل من نتوانستم به عنوان یک ایرانی در آن ها فعالیت کنم و دوما این که تعداد پروژه های خوب در آن ها بسیار کم است. بسیاری از کارها توسط افراد غیر حرفه ای در این سایت ها قرار داده می شوند و شروع شدنش با شما و تمام شدنش با خداست و بسیاری دیگر قیمت های احمقانه ای دارند. مثلا درخواست ساخت بازی COD با زیر 5000 دلار!

هنگامی که می خواهید گرفتن کار از خارج را در لیست فعالیت های خود قرار دهید، دقت کنید که مهمترین چالش شما، نه ثبت شرکت در خارج یا مسایل قانونی و بلکه یافتن پروژه هایی است که اولا قیمتشان مناسب باشد و دوما حدود آن ها  تا حد خوبی مشخص است و با قیمت ثابت وارد پروژه ای با حجم نا مشخص نمی شوید.

۱۲ آبان ۹۷ ، ۲۱:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اشکان سعیدی مزده