من حد اقل ابتدای کارم خیلی حواسم بود که درست جلوی کامپیوتر بشینم ولی احتمالا روزی که تصمیم گرفتم ورزش را رها کرده تا به برنامه نویسی بهتر برسم شروع یک اشتباه بود. من مراقب نبودم و به دلیل استفاده بد از ماوس دستم آسیب دید. این پست را می نویسم که توضیحاتی بدهم با امید این که دیگران مجبور نباشند این سختی ها را تحمل کنند و به خوبی به کارشان بپردازند. البته شکر خدا دستم خیلی بهتر است و احتمالا تا چند ماه آینده کامل خوب شود و کلا هم آسیبش ظاهرا خیلی جدی نبوده است.

به دلیل بد گرفتن ماوس و استفاده زیاد و احتمالا چاقی پس از مدتی دستم شروع به درد گرفتن کرد و با ورزش و فیزیوتراپی در حال بازگشت به حالت سلامت خود است. برای این که این مشکل برایتان پیش نیاید.

درست جلوی کامپیوتر بشینید(لینک هایی مثل این dev.bodycarephysio.com.au/how-to-sit-at-a-computer/
را ببینید). 

سعی کنید از ماهیچه های قوی دستتان برای حرکت ماوس استفاده کنید و سرعت ماوس را پایین بیاورید تا با حرکات ظریف مچ به تکان دادن آن نپردازید. به خصوص آرتیست ها بیشتر با این مشکل رو به رو خواهند شد.

هنگام استفاده از کی بورد هم باید سعی کنید به مچتان استراحت کافی بدهید و آن را خم نکنید. توضیحات کامل و کافی این مطالب به شکل دقیق کار سختی است و به مطالب ergonomic مربوط به کامپیوتر توجه کنید. 

سعی کنید هر روز دویدن و یا پیاده رویو و نرمش را داشته باشید و از چاقی خود جلوگیری کنید. همچنین لزوما وسایلی که به نام ergonomic فروخته می شوند برای شما مناسب نیستند و یا واقعا ergonomic نیستند. به مطالب داشنگاه های معروف و سازمان های پزشکی بیش از شرکت های تجاری توجه کنید.

سعی کنید هر نیم ساعت یا یک ساعت چند دقیقه ای به چشم ها و دستانتان استراحت دهید و از نگه داشتن دست، کمر و ... در حالت ثابت برای مدت طولانی جدا خودداری کنید که مانع جریان مناسب خون شده و باعث آسیب می شود. قرار دادن مچ و بخش بین آرنج تا مچ روی میز یا حتی چیزهای نرمی مثل بالش/جای ماوس از جریان پیدا کردن خون جلوگیری می کند.

دقت کنید که یک کی بورد بزرگ مثلا ergonomic باعث کشیدگی بیشتر دست راستم شد که با آن از ماوس استفاده می کردم. ترجیحا از کی بورد های لپ تاپی استفاده کنید که کوچکتر هستند و ماوس به بدن شما نزدیکتر است و سعی کنید بیشتر فشار روی ماهیچه های قویتان باشد. از ماوس های بد شکل که دستتان را اذیت می کنند هم استفاده نکنید. دقت کنید که مچتان خم نشود و آن را زیاد به سمت چپ و راست هم نچرخانید و با حرکت آرنج و شانه ماوس را حرکت دهید.


اگر مشکل دارید حتما به پزشک مناسب مثل پزشک ورزشی یا پزشک فیزیکی و توان بخشی مراجعه کنید. حد اقل در تجربه من ارتوپد گزینه مناسبی نبود و فقط دستم را بررسی کرد و گفت که استخر بروم و یک مچ بند داد و فیزیوتراپی نوشت اما پزشک فیزیکی و توان بخشی با دادن ورزش کمک کرد تا دستم قوی شود و عامل اصلی مشکل یعنی ضعیفی ماهیچه ها کم کم برطرف شود. بستن مچ بند ها باعث ضعیفتر شدن دست و زیاد شدن مشکل خواهد شد. 

هنوز کاملا خوب نشده ام ولی به هر حال دکتری که پیش آن رفتم و نتیجه هم نسبتا مناسب بوده، دکتر پیمان بنکدار است. 

من در حال تلاش برای تغییر وضعیت خودم به حالت معمول هستم ولی امیدوارم این مطلب برای پیشگیری و یا درمان به دیگران کمک کند. مشکل من حاد نشد و CTS برایم پیش نیامد ولی اگر کسی مراقب نباشد، می تواند به این بیماری دچار شود که کانال مربوط به اعصاب دست شکل می گیرد و حتی با جراحی هم کاملا خوب نمی شود. البته در ان مورد هم گاهی فیزیوتراپی و ورزش اثر بسیار خوبی دارد. توصیه می کنم که قبل از دیر شدن این مطالب را به شدت جدی بگیرید. بیماری جدی دیگری به نام RSI هم موجود است که با تایپ زیاد ممکن است پیش بیاید و باید مراقب آن هم بود.